Parodontose

Parodontosebehandling

Hvad er parodontose?
Parodontose er en betændelsestilstand i tandkødet omkring tænderne. Bakterier langs med tændernes rødder skaber betændelse og der opstår en fordybet lomme, hvori der dannes tandsten og mere betændelse. Lommen bliver dybere, mens sygdommen skrider frem.
Tandens fæste forsvinder, og tænderne kan derved løsnes og til sidst mistes.

Hvad er årsagen til parodontose?
Årsagen til parodontose er ikke helt kendt – der er mange faktorer involveret.
Man ved, at dårlig mundhygiejne, rygning, sukkersyge mm. forværrer parodontose.
Parodontose kan også til dels være arvelig, og man bør derfor være ekstra opmærksom, hvis familiemedlemmer har parodontose.

Hvordan diagnosticeres parodontose?
Mistanken om parodontose bør opstå, hvis der er blødning fra tandkødet.
I forbindelse med en almindelig undersøgelse bliver der også undersøgt for parodontose.

Hvordan behandles parodontose?
Det allervigtigste er, at man opdager problemet tidligt og starter behandlingen tidligt. Fremskreden parodontose kan være meget vanskelig at behandle. Behandlingen består af flere trin.
Indledningsvist registreres evt. parodontose meget detaljeret for alle tænder.
Dernæst skal mundhygiejnen være helt i orden, og tandkødslommerne og tandrødderne renses af en tandlæge eller tandplejer. Dette foregår evt. under lokalbedøvelse.
I svære tilfælde vil tandrodsrensningerne blive suppleret med antibiotika-behandling.
I sværere tilfælde kan det også blive nødvendigt at operere, hvis anden behandling svigter.
Ved meget hårdt angrebne tænder kan det være nødvendigt at fjerne tanden.

Hvordan forebygges, at parodontosen kommer igen?
Den vigtigste del af behandlingen er, at man selv holder tænderne rigtig godt rene derhjemme.
I forbindelse med parodontose-behandling bliver der derfor instrueret grundigt i, hvordan man selv skal passe sine tænder.
Efterfølgende vil der ofte være behov for kontroller samt supplerende rensninger hver 3. måned.