Behandlingsplanlægning

Vi anbefaler langsigtet behandlingsplanlægning

Gælder for alle:
Langsigtet behandlingsplanlægning betyder, at man forsøger at forudse eventuelle tandproblemer 5-10 år frem i tiden.
Ud fra en udvidet undersøgelse, røntgen og gipsmodeller vurderer tandlægen de enkelte tænders fremtid. Herefter udarbejdes flere løsningsmodeller for restaurering af tandsættet som en helhed.
Så kan du vælge den løsningsmodel, der passer til dine ønsker og økonomi.
Når man kender den langsigtede behandlingsplan, kan unødvendige behandlinger undgås.

Specielt for unge:
Unge bør få taget stilling til, om eventuelle visdomstænder bør fjernes inden en længere rejse.
Det kan være særdeles ubehageligt at stå et afsides sted med betændelse omkring en visdomstand, som burde have været fjernet hjemmefra.
Visdomstænder er lettere at fjerne, jo yngre man er. Så hvis man kan forudse, at en visdomstand vil give problemer, kan man med fordel fjerne den tidligt.

Inden udlandsrejser:
Hvis man skal ud at rejse i områder, hvor det kan være vanskeligt at komme til tandlæge, kan det være en fordel at tage et ekstra sæt røntgenbilleder for at se efter begyndende caries (huller).

Inden pension/efterløn:
Vi anbefaler, at man får lagt en langsigtet behandlingsplan nogle år inden pension/efterløn.
Så får man et kvalificeret bud på det kommende behandlingsbehov for tandsættet og kan planlægge sin tid og økonomi efter det. Behandlingen behøver ikke nødvendigvis sættes i gang med det samme.

Risikogruppen:
Langsigtet behandlingsplanlægning er relevant, hvis man har parodontose, store fyldninger, knækkede tænder eller rodbehandlede tænder.
Tænder med store fyldninger og rodbehandlede tænder er svækkede og har en stærkt forøget tendens til at knække. De kaldes ofte risiko-tænder.
Man kan med fordel lægge en plan for de enkelte risiko-tænder: Hvad gør vi, hvis/når den knækker?
Man kan også komme begivenhederne i forkøbet og f.eks. forsyne tænderne med krone.
En del risiko-tænder knækker nemlig så uheldigt, at de skal rodbehandles inden kronebehandling, eller i værste fald skal de helt fjernes. Rettidig krone-behandling medfører færre behandlinger.
Hvis man har tendens til parodontose, er det en fordel tidligt at få lagt en behandlingsplan, da parodontose er sværere at behandle, jo mere fremskreden sygdommen er.