Huller i tænderne

Huller i tænderne kaldes i fagsproget for caries

Hvordan opstår huller i tænderne?
Tænder er lavet af kalk. Huller i tænderne opstår, fordi bakterier på tanden laver syre, som opløser kalken. Bakterierne danner syre når de får sukker. Hvis tanden er børstet ren for bakterier, kan der ikke opstå hul i den.

”I min familie har vi altid haft dårlige tænder”
Nej, det har I ikke. Det er særdeles sjældent, at tænder er misdannede og svage.
Når man i samme familie har stor tendens til caries, skyldes det næsten altid, at man har samme
dårlige vaner for brug af tandtråd/tandbørste og måske samme kost, som lettere giver hullerne.
Men det var selvfølgelig dejlig nemt, hvis man selv var uden skyld i en høj tendens til caries.
Næsten al caries kan undgås, hvis man dagligt anvender tandtråd og tandbørste korrekt.

Hvordan passer jeg mine tænder bedst muligt?
Det er vigtigt at børste tænderne korrekt mindst 2 gange dagligt og supplere med tandtråd mindst 1 gang dagligt.
En instruktion i tandbørstning og/eller brug af tandtråd koster ca. 170 kr. Penge, som kan være rigtig godt givet ud, hvis man følger rådene og derved undgår en masse tandproblemer.

Hvor meget betyder kosten?
Kosten betyder meget. Som nævnt opstår der ikke caries i en ren tand. Men risikoen for caries forøges kraftigt, hvis man indtager store mængder sukker.
Specielt er det skadeligt med føde, som klistrer til tænderne, men der er også meget sukker i frugt.
Da de fleste frugter samtidig er syrlige, kan stort indtag af frugt også føre til flere huller. Hvis man spiser meget frugt, er det en god idé at skylle munden i vand bagefter for at fjerne syre og sukker.

Er der sygdomme, som øger antallet af huller i tænderne?
Ja, der er flere sygdomme.
Folk, som har været i kemo-behandling for kræft, kan få ødelagte spytkirtler, hvilket øger forekomsten af caries. Det samme gælder, hvis man har fået stråler mod kræft, og strålerne har ramt spytkirtlerne. I begge tilfælde kan der være mulighed for tilskud til tandbehandling fra det offentlige.
Sjögrens syndrom er en slags gigt-sygdom, som nedbryder tårekirtler og spytkirtler. Disse patienter
har også forhøjet forekomst af caries, og kan muligvis også få tilskud til tandbehandling fra det
offentlige.
Hvis man lider af sure opstød eller ofte kaster op (fx på grund af bulimi), bliver tænderne badet i meget sur mavesyre. Udover den direkte ætsning af tænderne er der også øget forekomst af caries.
Efter opkastning eller et surt opstød må man endelig ikke børste tænder! Man skal derimod blot skylle munden grundigt med vand eller mælk.